Lesson (6)
Is studying jurisprudence a fard (obligatory) on all Muslems?
It is obligatory when you are mukallaf (when you reach the age of puberty and become answerable to Allah for all your obligations) and you will be accounted for studying it and punished if you do not. When you are not mukallaf, studying it is a fadl (not obligatory but is rewarded by Allah).
For example, if you have some money which reached nisab (the minimum amount of wealth owned by an individual for one lunar year that obligates him/her to pay the alms), you have to pay the alms and know their amount, when to pay it, and who is entitled to receive it and who is not. When you pay the alms, you get thawab (reward), otherwise, sayea’at (bad deeds) are recorded against you.
However, if your money did not reach nisab, then your being ignorant of the rulings of zakah will not harm you and you will not be punished for it. Yet, your knowledge of it then would be a fadl.
When you can fast, you should know how you should fast and so on.
You should not necessarily know everything about all the acts of worship that you are not obliged to perform.
This is because we are ordinary people: we are not students nor do we deliver fatwa (juristic opinion on a religious matter).
Presented by Reham Koraa
دروس الفقه(6)
هل تعلم الفقه فرض على كل واحد ؟
فرض عليك لما تكون مكلف بيه ولازم عليك وتحاسب على فعله وتعاقب على تركه و لما تكون غير مكلف فضل منك أن تتعلم يعنى مثلا" لما يكون عندك فلوس وبلغت عندك النصاب لازم تعرف تطلع زكاه كام وتعرف مقدار الزكاة ومتى تخرج هذه الاموال ومن مستحق لها ومن غير المستحق ولما تخرجها تثاب وعندما لا تدفعها تكتب سيئات
ولكن عندما لا تملك المال الذى تخرج عليه الزكاة فأن عدم معرفتك لا يضرك ولا تعاقب عليه ولكن معرفتك فهذا فضل منك وزيادة ولما تقدر تصوم لازم تعرف تصوم ازاى وهكذا
لكن مش لازم تعرف كل حاجة عن كل العبادات اللى انت مش مكلف بيها ليه.؟
علشان احنا ناس عادين ومش طلبة علم ومش بنفتى للناس
مقدمه من الاخت ريهام قراعه
شير ....يعم....الخير
Is studying jurisprudence a fard (obligatory) on all Muslems?
It is obligatory when you are mukallaf (when you reach the age of puberty and become answerable to Allah for all your obligations) and you will be accounted for studying it and punished if you do not. When you are not mukallaf, studying it is a fadl (not obligatory but is rewarded by Allah).
For example, if you have some money which reached nisab (the minimum amount of wealth owned by an individual for one lunar year that obligates him/her to pay the alms), you have to pay the alms and know their amount, when to pay it, and who is entitled to receive it and who is not. When you pay the alms, you get thawab (reward), otherwise, sayea’at (bad deeds) are recorded against you.
However, if your money did not reach nisab, then your being ignorant of the rulings of zakah will not harm you and you will not be punished for it. Yet, your knowledge of it then would be a fadl.
When you can fast, you should know how you should fast and so on.
You should not necessarily know everything about all the acts of worship that you are not obliged to perform.
This is because we are ordinary people: we are not students nor do we deliver fatwa (juristic opinion on a religious matter).
Presented by Reham Koraa
دروس الفقه(6)
هل تعلم الفقه فرض على كل واحد ؟
فرض عليك لما تكون مكلف بيه ولازم عليك وتحاسب على فعله وتعاقب على تركه و لما تكون غير مكلف فضل منك أن تتعلم يعنى مثلا" لما يكون عندك فلوس وبلغت عندك النصاب لازم تعرف تطلع زكاه كام وتعرف مقدار الزكاة ومتى تخرج هذه الاموال ومن مستحق لها ومن غير المستحق ولما تخرجها تثاب وعندما لا تدفعها تكتب سيئات
ولكن عندما لا تملك المال الذى تخرج عليه الزكاة فأن عدم معرفتك لا يضرك ولا تعاقب عليه ولكن معرفتك فهذا فضل منك وزيادة ولما تقدر تصوم لازم تعرف تصوم ازاى وهكذا
لكن مش لازم تعرف كل حاجة عن كل العبادات اللى انت مش مكلف بيها ليه.؟
علشان احنا ناس عادين ومش طلبة علم ومش بنفتى للناس
مقدمه من الاخت ريهام قراعه
شير ....يعم....الخير
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق