“Nawaqed” (Invalidators) of ablution: matters which break wudu’ and requires making wudu’ again
1- Whatever exits from one’s private parts including urine, feces, wind, semen, “madi”, “wadi”, etc. and also if urine or feces comes out of an outlet other than private parts like wounds, owing to the verse (or one of you comes from the place of relieving himself) (Al-maeda, 6) and the tradition related on the authority of Aby Huraira: “the Prophet (pbuh) said, ‘Allah will not accept your prayer if you have “hadath” unless you perform ablution.’ A man from Hadramaout asked, ‘What is “hadath”, Aby Huraira?’ He answerd, ‘It is the passing of wind from the anus (with or without sound).’ ” (Agreed upon tradition)
2- Losing the mind or losing consciousness by intoxication, fainting, sleeping, craziness, or medicine
Owing to the tradition reported by Safwan Ebn Assal (RA) who said, “The Prophet (pbuh) ordered us to put our “khuffs” off if we are travelling for three days and nights only in the case of “ganaba” and not after defecation, urination, or sleeping.” (Narrated by Ahmad, Annesaey, and Attermezy and authenticated by Attermezy)
But if one has a short light sleep or sleeps without a gap between one’s buttocks and the floor (that is, with one’s buttocks firmly seated), waiting for prayers, then one’s wudu’ would not be invalid, owing to the tradition related by Anas (RA): “The companions of the Prophet (pbuh) were waiting for the delayed night prayer until their heads began nodding up and down (from drowsiness and sleep). They would then pray without performing ablution again.”
This tradition was narrated by Muslem, Attermezy, and Abo Dawoud.
The wording of Attermezy is: “I have seen the companions of the Prophet (pbuh) sleeping to the extent that one could hear some of them snoring. Then, they would stand for prayer without a new ablution.”
Ebn Al-mubarak said, “In our opinion, this happened when they were sitting.”
One loses his mind or consciousness more in cases of intoxication, fainting, craziness, or medicine than in the case of sleep. Allah knows better.
3- Touching one’s private parts without a barrier between the hand and organ:
Bosra Bent Safwan (RA) reported the Prophet (pbuh) as saying, “Whoever touches his sexual organ cannot pray until performing ablution.” (Narrated by the five and authenticated by Al-bukhary who was reported as saying, “This is the most authentic tradition in this chapter.”)
Also on the authority of Aby Huraira (RA) that the Prophet (pbuh) said, “Whoever holds or touches one’s sexaul organ without any covering must perform ablution (for prayer).” (Narrated by Ahmad and Ebn Hebban in his “Sahih”; authenticated by Al-hakem and Ebn Abdel-barr; and compiled by Al-baihaqeyy)
4- Eating camel meat
It is disagreed upon whether it invalidates ablution or not. The majority of jurists see that it does not invalidate ablution, contrary to “Al-hanabela” (followers of Ebn Hanbal’s school of jurisprudence), owing to the tradition on the authority of Gaber Ebn Samura who reported a man as asking the Prophet (pbuh), “Should I perform ablution after eating sheep meat?” so the Prophet (pbuh) answered, “If you wish.” Then he asked, “Should I perform ablution after eating camel meat?” so the Prophet (pbuh) answered, “Yes, you should perform ablution after eating camel meat.” Then he asked, “Can I perform prayers in the sheep’s pen?” so the Prophet (pbuh) answered, “Yes.” Then he asked, “Can I perform prayers in the camels’ kneeling place?” so the Prophet (pbuh) answered, “No.” (Narrated by Muslem and Ahmad)
Presented by sister Reham Quraa’a
Share it to spread the good.
Translated by Rabab Muhammad Seif
درس (74)
نواقض الوضوء
1- كل ما خرج من السبيلين:
سواء أكان بولا أم غائطاً أم ريحاً أم مَنِيًّا أم مَذْياً أم وَدْياً أم غير ذلك. وكذلك إذا خرج البول أو الغائط من غير السبيلين كالجرح. لقوله تعالى: (أوْ جَاءَ أحَدٌ منْكُم مِّنَ الَغَائِطِ) (المائدة-6). ولحديث أبي هريرة رضي الله عنه قال: "قال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم لا يقبل الله صلاةَ أحدِكم إذا أحْدَثَ حتى يتوضأ، فقال رجلٌ مِنْ حَضْرَمَوْت: ما الحَدَثُ يا أبا هريرة؟ قال: فُساءٌ أو ضُراطٌ" (متفق عليه).
2- زوال العقل أو تَغْطِيَتُهُ بِسُكْرٍ أو إِغْمَاءٍ أو نَومٍ أو جُنُونٍ أو دَوَاء:ٍ
لحديث صفوانَ بنِ عَسَّالٍ رضي الله عنه قال: "كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يأمرنا إذا كنا سَفْراً ألا نَنْزِعَ خِفَافَنا ثلاثةَ أيامَ ولياليهن إلا مِنْ جَنَابَةٍ، لكن من غائطٍ وبولٍ ونومٍ " رواه أحمد والنسائي والترمذي وصححه الترمذي.
فإن كان النوم يسيراً أو كان مُمَكِّناً مَقْعَدَتَهُ من الأرض يَنْتَظِر الصلاة
فإنه لا ينتقض وضوؤه، وذلك لحديث أنس رضي اللّه عنه قال: "كان أصحاب رسول اللّه صلى الله عليه وسلم ينتظرون العِشاء الآخرة حتى تَحْفُقَ رؤوسُهم ثم يُصَلّون ولايَتَوَضَّؤون "رواه مسلم والترمذي وأبو داود، ولفظ الترمذي: "لقد رأيت أصحاب رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يُوْقَظُون للصلاة حتى إني لأسمعُ لأحدهم غَطِيطاً، ثم يقومون فيصلون ولا يتوضؤون ". قال ابن المبارك: هذا عندنا وَهُمْ جُلُوسٌ .
وزوال العقل بغير النومِ ممَّا ذُكِرَ أَبْلَغُ مِن النوم. والله أعلم .
3- مس الفرج بدون حائل كذلك مس حلقة الدبر:
لحديثِ بُسرة بنت صفوان رضي اللّه عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "مَنْ مَسَّ ذَكَرَه فَلا يُصَلِّ حتى يَتَوضَّأ" رواه الخمسة وصححه الترمذيُّ ونُقِلَ عن البخاريِّ: أنَّه أصح الشيء في هذا الباب، وحديث أبي هريرة رضي اللّه عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "مَنْ أفْضَى بيده إلى ذَكَرِهِ ليس دونه سترٌ فَقَد وَجَبَ الوُضُوء ".رواه أحمد، وابن حِبَّان في صحيحه وصححه الحاكم وابن عبد البر وأخرجه البيهقي.
4- أَكْلُ لحمَ الإبِلَ:
فيه خلاف أن الجمهور قال بأنه لا ينقض الوضوء إلا الحنابلة لحديث جابر بن سَمُرَة أن رجلا سأل رسول اللّه صلى الله عليه وسلم أتوضأ من لحوم الغَنم؟ قال: "إِنْ شِئْتَ فتوضأ، وإن شئت فلا تتوضأ" قال أتوضأ من لحوم الإبل؟ قال: "نعم توضأ من لحوم الإبل " قال: أأصلي في مرابض الغنم؟ قال: "نعم " قال أأصلي في مبارك الإبل؟ قال: "لا". رواه مسلم وأحمد
مقدمة من الأخت ريهام قراعة
شير...ليعم الخير
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق