Lesson (76)
Points related to purity:
Ablution is not invalidated by touching impurities.
Question: is a mother’s ablution invalidated if she touches an impurity while cleaning her child?
Answer: invalidators of ablution are known and do not include touching impurities. However, whoever touches an impurity cannot perform prayers until he washes it.
Sheikh Ebn Baz- may Allah have mercy on him- was asked the following question:
A doctor’s job sometimes requires seeing or touching “awra” (private parts) of a patient. Also during surgical operations, a doctor deals with blood and urine. Does Your Eminence think that performing ablution again in such cases is obligatory or preferable?
He answered as follows: No blame/guilt on a doctor if he touches or looks at someone’s “awra” (anterior or posterior) for a necessity to treat him. He can also touch blood for a necessity, to remove a wound or examine it for example. He should wash his hand after that and his ablution is not invalidated by touching blood or urine, but is invalidated if he touches someone’s “awra” (anterior or posterior).
Reference: All “fatawa” of Ebn Baz (20/6)
Presented by sister Reham Quraa’a
Please send your questions towww.facebook.com/groups/ 265726430211577/.
Share it to spread the good.
Translated by Rabab Muhammad Seif
درس (76)
أمور فى الطهارة
لا ينتقض الوضوء بلمس النجاسة.
إذا كانت الأم تقوم بتنظيف ولدها، ولمست النجاسة، فهل ينتقض وضوؤها بذلك؟
نواقض الوضوء معروفة وليس منها لمس النجاسة.
ولكن . . من مس نجاسة فإنه لا يجوز له أن يصلي حتى يغسلها.
وقد سئل الشيخ ابن باز رحمه الله:
ما رأي سماحتكم في أن عمل الطبيب يتطلب في بعض الأحيان رؤية عورة المريض أو مسها للفحص؟ وفي بعض الأحيان أثناء العمليات يعمل الطبيب الجراح في وسط مليء بالدم والبول فهل إعادة الوضوء واجبة في هذه الحالات أم أنه من باب الأفضلية؟
فأجاب:
"لا حرج أن يمس الطبيب عورة الرجل للحاجة وينظر إليها للعلاج سواء الدبر أو القبل فله النظر والمس للحاجة والضرورة، ولا بأس أن يلمس الدم إذا دعت الحاجة للمسه في الجرح لإزالته أو لمعرفة حال الجرح، ويغسل يده بعد ذلك عما أصابه، ولا ينتقض الوضوء بلمس الدم أو البول، لكن إذا مس العورة قبلا كانت أو دبرا انتقض وضوءه، أما مس الدم أو البول أو غيرهما من النجاسات فلا ينقض الوضوء ولكن يغسل ما أصابه...إلخ".
"مجموع فتاوى ابن باز" (6/20)
مقدمة من الأخت ريهام قراعة
Points related to purity:
Ablution is not invalidated by touching impurities.
Question: is a mother’s ablution invalidated if she touches an impurity while cleaning her child?
Answer: invalidators of ablution are known and do not include touching impurities. However, whoever touches an impurity cannot perform prayers until he washes it.
Sheikh Ebn Baz- may Allah have mercy on him- was asked the following question:
A doctor’s job sometimes requires seeing or touching “awra” (private parts) of a patient. Also during surgical operations, a doctor deals with blood and urine. Does Your Eminence think that performing ablution again in such cases is obligatory or preferable?
He answered as follows: No blame/guilt on a doctor if he touches or looks at someone’s “awra” (anterior or posterior) for a necessity to treat him. He can also touch blood for a necessity, to remove a wound or examine it for example. He should wash his hand after that and his ablution is not invalidated by touching blood or urine, but is invalidated if he touches someone’s “awra” (anterior or posterior).
Reference: All “fatawa” of Ebn Baz (20/6)
Presented by sister Reham Quraa’a
Please send your questions towww.facebook.com/groups/
Share it to spread the good.
Translated by Rabab Muhammad Seif
درس (76)
أمور فى الطهارة
لا ينتقض الوضوء بلمس النجاسة.
إذا كانت الأم تقوم بتنظيف ولدها، ولمست النجاسة، فهل ينتقض وضوؤها بذلك؟
نواقض الوضوء معروفة وليس منها لمس النجاسة.
ولكن . . من مس نجاسة فإنه لا يجوز له أن يصلي حتى يغسلها.
وقد سئل الشيخ ابن باز رحمه الله:
ما رأي سماحتكم في أن عمل الطبيب يتطلب في بعض الأحيان رؤية عورة المريض أو مسها للفحص؟ وفي بعض الأحيان أثناء العمليات يعمل الطبيب الجراح في وسط مليء بالدم والبول فهل إعادة الوضوء واجبة في هذه الحالات أم أنه من باب الأفضلية؟
فأجاب:
"لا حرج أن يمس الطبيب عورة الرجل للحاجة وينظر إليها للعلاج سواء الدبر أو القبل فله النظر والمس للحاجة والضرورة، ولا بأس أن يلمس الدم إذا دعت الحاجة للمسه في الجرح لإزالته أو لمعرفة حال الجرح، ويغسل يده بعد ذلك عما أصابه، ولا ينتقض الوضوء بلمس الدم أو البول، لكن إذا مس العورة قبلا كانت أو دبرا انتقض وضوءه، أما مس الدم أو البول أو غيرهما من النجاسات فلا ينقض الوضوء ولكن يغسل ما أصابه...إلخ".
"مجموع فتاوى ابن باز" (6/20)
مقدمة من الأخت ريهام قراعة
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق