الثلاثاء، 3 فبراير 2015

Lesson (78) / فقه انجلش


Lesson (78)
Things related to purity:
Question: Does transparent or yellowish vaginal discharge during the days between the periods invalidate ablution?
Answer:
All praise be to Allah. Peace and prayers of Allah be upon our Prophet Muhammad, his family, companions, and whoever follows him.
Such discharge is known for jurists as vaginal wet secretions. The preponderant opinion is that they are pure and so do not necessitate “estingaa’ ” but they invalidate ablution. As for the opinion of the expert Ebn Othaimeen, may Allah have mercy on him, it is as follows:
The ruling of such secretions is different from that of “sofra” (yellowish secretions) and “kodra” (muddy secretions): “sofra” and “kodra” are menstrual not vaginal secretions.
If wet discharge is continuous such there is no time for a woman to perform prayers in a state of purity (from such secretions), the ruling of such discharge is the same as that of “salas” (incontinence of urine), that is, she has to perform ablution for each prayer when it is time to perform it, then she can perform whatever “nawafel” (voluntary prayers for which one is rewarded if done but not punished if left) she likes with the same ablution, according to all jurists. In such case, Al-hanabela see that she can perform two prayers with the same ablution in the time of any of them (for example, she can perform both Azzuhr and Al-asr prayers with the same ablution in the time of Azzuhr or Al-asr prayer). Al-malekeyya (followers of Ebn Malek’s school of jurisprudence) see that “salas,” permanent “hadath”, does not invalidate ablution, and in such case, a person may perform whatever prayers he likes. No blame/guilt on adopting Ebn Malek’s view in case of inflicting severe difficulty. Allah knows better.
Presented by sister Reham Quraa’a
Translated by Rabab Muhammad Seif
درس (78)
أمور فى الطهارة
مشكلة تكمن في الإفرازات المهبلية التي تخرج من المرأة في غير وقت الحيض والتي قد تكون شفافة أو صفراء اللون، هل تنقض الوضوء أم لا؟
الإجابــة
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعد:
فأما هذه الإفرازات المعروفة عند العلماء برطوبات الفرج فهي طاهرة على الراجح فلا توجب الاستنجاء ولكنها ناقضة للوضوء، وأما رأي العلامة ابن عثيمين ـ رحمه الله:
وحكم هذه الرطوبات يختلف عن حكم الصفرة والكدرة والفرق بين رطوبات الفرج وبين الصفرة إن الصفرة والكدرة من إفرازات الحيض وليست إفرازات مهبلية.
ثم إن كانت هذه الرطوبات تخرج بصورة مستمرة بحيث لا تجدين في أثناء وقت الصلاة زمنا يتسع لفعلها بطهارة صحيحة فحكمك حكم صاحب السلس فتتوضئين لكل صلاة عقب دخول وقتها وتصلين بهذا الوضوء الفرض وما شئت من النوافل عند الجمهور، ويجوز لك والحال هذه الجمع بين الصلاتين في وقت إحداهما في مذهب الحنابلة، ويرى فقهاء المالكية أن صاحب السلس لا ينتقض وضوؤه بحدثه الدائم وله أن يصلي به ما شاء من الصلوات، ولا حرج في الأخذ بقول المالكية عند المشقة الشديدة، والله أعلم.
مقدمة من الأخت ريهام قراعة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق